Juz About Me

Wednesday, August 5, 2009

kecelaruan otak

kecelaruan ini ikut perspektif penulis
Bagi aku banyak faktor yg boleh menyebabkan kecelaruan.. kesemua faktor ini mungkin berpunca dari diri sendiri mahu pun persekitaran. kadang kala otak kite berserabut tgk sampah sarap, bilik or rumah bersepah, terlalu banyak keje, membesor2kaan masalah yg kecik dan terlalu menyibuk pun boleh wat otak kite berserabut.

Bila dh berserabut mula la nk celaru otak. Banyak sgt benda yg nk d fkrkan.
So kt sini boleh la dilihat dan diteliti apa benda yg wat otak kita serabut??? adkh disebabkan bnyk keje??? busy body??? or btl2 busy??

CONTOH ->
mengambil contoh diri akulah..
masa dulu2 aku bercinta, aku nak perfect je, bila gewe aku ni wat silap ada je benda yang aku tak puas hati, lama-lama otak aku pun serabut, walhal mende 2 kecik je.. saje je nak dibesarkan. so kecelaruan aku disebabkan membesar-beasrkan masalah yang sekecil semut yang menyebabkan aku kecelaruan otak...


F
aktor kecelaruan pemikiran berpunca daripada banyak sebab, antaranya :
1) terlalu banyak berfikir

2) perasaan hasad dengki

3) dendam pada orang lain (cth xgirl frenz, xboy frenz, dll)

4) tiada matlamat hidup ( celaru coz tak tau nk tumpu yg mana)


cara mengatasinya:

1) berfikir apabila perlu, mksdnya tak pyh la nk fkr sampai pecah otak. buat la strategi untuk berfikir.
2) tak payah la nk dengki2 ni, cr jela kekuatan kite.. masing2 ada kekuatan dan kelebihan tak perlu la nk dengki dgn kelebihan org.

3) wat pe nk dendam2 ni... hati tak tenteram.. percayalah.. maafkanlah setiap orang yg wat slh pd kite.. insyaallah sejahtera hidup.
4) yg ni susah sikit nk pulih.. mintalah bantuan pada tuhanmu supaya disuluhkan jalan buat mu.. 5) rerajin la bersolat n berdoa ye...

No comments:

Post a Comment