Juz About Me

Friday, April 1, 2016

Bandung PART 1

Salam

ok aku nak cerita pasal percutian ke negara jiran.

Awal2 nye jiran seopis atau budak belakang aku ni rajin bebenor bercuti ke sana ke mari. Aku wonder gak banyak nau duit dia ni bercuti..

So nak dijadikan cerita AirAsia ada wat jualan giler2 utk penerbangan ke beberapa negara sekitar Asia. So member ni pun apa lagi duk hasut2 aku beli tiket. Dah nama pn murah, apa lagi moh ler kite..

Bab beli settle dah.. Bab nak pergi ni, aku bangsa yang mana pernah kuar daripada tanah air tercinta.. Kang buatnye aku g pastu terlepas flight cmna.. Naya xnaya.. Aku cakap kt member aku ni aku takut nak g, aku nak je heret dia laki bini g sama2 so that i can learn.. gitu kekdahnya.. Macamkan ko pergi sorang2 je kan,,,


Membe ni xdapat la nk join pasal dia dh book flight ke tompek len.. Tapi dia x g pn sebab pregnant.. hahaha... Ok dia pn ajor la aku dari A-Z, dari sebelum masuk ke perut katebang sampai balik Msia. Ko mampu nak ada cikgu pelancongan macam ni.. Xde la kan... Aku je bernasib baik jumpa cikgu free of charge..

Tiba la hari dinantikan, naik la katebang, ok semua smooth n silky je.. Sampai2 Bandung, Indonesia xla tanjat sbb aku dh wat research skit pasal Bandung ni..





Airport dia mmg kecik cenonet je.. So senang la kan, xla mata meliar je tgk sana sini sana sini. Keluar je dr perut katebang ko terus menuju ke bahagian imigresen, xjauh pn, pastu ko amik beg, tang amik beg ni lama skit la, aku xtau la knp kan... tp xla smpi sejam. Pastu nk kuar tu ada imigresen tahan ko tnya knp dtg Bandung, ko ckp je nk bercuti.. Then ko jalan la xsampai 10 tapak dah keluar dari airport n ada pak supir udah nungguinku...

 

 


Pak supir aku nama Pak Mal, umur lingkungan awal 40-an kot. Kami terus naik van destinasi dikenali sebagai KAWAH PUTIH.



Lawa betul tempat ni, dh macam di alam apa je.. putih kebiru-biruan kehijau-hijauan gitew. Tapi bau sulfur kuat sangat, xtahan... Ko boleh beli mask yg dia jual kat tepi2 sebelum masuk kawah putih ni atau bawa je dari rumah. Kalau bercuti di Bandung, Kawah Putih ini mesti masuk dalam list sebab xde pn kat Msia hahahaha.




Kedua mana nak jumpe oii gunung berapi kat sini, klu berani boleh la sentuh air dia, aku idok la nk sentuh2 ni karang buatnya jadi apa2 naya xnaya,,,, Aku bangsa xberapa nk berani.. Tapi dalam pada xberani2 tu ada satu lubang tu area gunung berapi ni, dia macam lubang gua la, aku pn ajet2 nak tau lubang apa, sekali hidu masya- ALLAH bau sulfur, laloq seketika kat situ. sabar jela..

 
Ni lah lubang ala2 gua yang aku cakap tu. Jangan sesekali hidu ok... Mau laloq ahahhaa...




Kt kawah putih ni ramai la orang duk jual2 serbuk sulfur ni, kata baik utk kesihatan la.. Dapat sembuhkan kurap2 la macam2 la.. Kot klu nk buat kenangan silala beli.. hahaha....

Settle di Kawah Putih kita ke kebun teh, macam cameron highland.. Xde beza, xpergi pn xpe.. tp Pak Supir aku rajin nk bawa, layankan jela..






Habis di sini, kita ke hotel, rest... malam g jalan2 sekitar hotel dan zzzzzz.









No comments:

Post a Comment